Långt men viktigt inlägg

Hej alla igen!

 

Nu har jag varit borta ett tag igen, förlåt. Har i af en del att skriva om som hänt mig sen sist vi hördes, i måndags tror jag det var.

 

I tisdags var det kamp Gröndal i skolan.  Man delas in i olika lag i klassen, vi var 8 st. Sen är man på Lövhagen där man får en karta med olika stationer utsatta. Sen ska man hitta till stationerna där det finns en lärare som ger laget en uppgift. Det kan vara allt från en vattenövning där man blir extremt blöt, till något klurigt eller annat knäppt. Klara och Coco var i mitt lag och så några killar. Det gick rätt bra, det var 16 stationer och vi hann 14. Lyckades dock göra illa mig ett antal gånger då jag skulle hoppa ner från en sten, landade på min egen ryggsäck och vrickade foten. Skulle sen hoppa över ett dike, missbedömde längden och körde handen i taggbuskar. Lyckades vricka andra foten ett antal gånger och så höjdaren när jag gick in i ett träd med huvudet först och började blöda i pannan haha. ;) Brukar inte vara så klumpig, men vissa dagar är tydligen värre än andra. På kvällen var Tina hos oss. Min gamla kompanjonlärare i skolan. Vi ska ha en föreläsning på SPSM, ett slags centrum för synskadade där det jobbar en massa olika lärare och pedagoger. Tina jobbar där som punktskriftslärare och vi ska ha en föreläsning tillsammans där om vår skoltid från f:an till halva sjuan.

 

I onsdags var det rätt lugnt i skolan. På lunchen var jag nere till Svanis och pratade med sexåringarna om min synskada. Min kompanjonlärare i idrott jobbar där och när hon går upp till mig varje vecka så blev de nyfikna. Tog med mig lite grejer och så fick de ställa frågor. Det var kul, de var jättegulliga!

 

I torsdags efter skolan åkte jag in till stan. Detta är en lång men betydelsefull historia och jag kommer skriva mycket om detta förmodligen så läs gärna.

 

Ni minst kanske bokprojektet som jag var med i för ett år sedan. Lyssna på oss hette det och vi var några ungdomar som blev intervjuade om hur man som barn med funktionshinder ska få vuxna att lyssna mer på än så att man får vara mer delaktig i beslut som fattas och som rör än själv. Boken blev ju klar för något år sen eller så. Men projektledaren, som intervjuade oss en del och skrev boken var på ett möte för ett tag sedan som inte hade med boken att göra. Där var det en som ville göra filmer. Små korta filmer om LSS. Det är en grej inom kommunen dit man kan ansöka om man behöver extra stöd som funktionshindrad. Ingår inte där själv, men nästan för att fatta mig kort. Det finns olika tjänster inom LSS som ledsagning, korttidstillsyn och annat som jag inte minns, de är i af runt 9 st. Det hon på mötet ville göra var att göra kortfilmer på 3 minuter ungefär om varje tjänst. Då skulle det vara någon som hade tjänsten och någon som utövade den, till exempel en blind och dess ledsagare som blev intervjuade av en programledare. Filmerna ska alltså gå ut på att förklara på ett enkelt sätt för barn hur sånt här går till. Hon på mötet ville ha två ungdomar som kunde vara programledare. Så då blev det jag och Agnes, som också är med i boken. Så boken har inget med detta att göra, men det är via de kontakterna som jag nu ska bli programledare i dessa filmer.

 

Lång historia det där, men då slipper jag förklara senare. I torsdags så träffades vi alla och Agnes var programledare i första filmen. Jag var bara med och kollade på men det var kul. Berättar mer detaljer sen när jag själv är programledare. Det kommer i af ta mycket tid, det ska vara klart före midsommar.

 

Så, det var väl det viktigaste, vet att det blev rätt långt.

 

Nu är jag i af hemma med Jacob, mamma och pappa har sovit på Yxlö själva i natt. Ska åka dit snart. Ikväll ska vi till Värmdö och fira min kusin som fyller 16 år.

Vi hörs!

/Lollo<3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0