Motorhaveri...

Hejsan!

Förhoppningsvis blir det här inlägget mycket mer innehållsrikt en de senaste.

Just nu är vi i Vänersborg. Det var tänkt att vi skulle gå till Göteborg men igår när vi körde över Vänern fick vi motorhaveri. Vi hade precis ätit lunch då motorn dog. Pappa och Jacob försökte fixa motorn men det gick inte. Då hissade vi segel och ringde sjöräddningen. Men deras närmaste båt var en bra bit bort så vi ringde Sjöassistans istället. Vi kom överens om att vi skulle segla till Vänersborg och att de sen skulle hjälpa oss att lägga till eftersom gästhamnen låg en bit in i farleden och med två broöppningar. Det skulle vara omöjligt att segla in i hamn. Efter ett par timmars segling mötte vi upp de. Att lägga till gick jättebra och smidigt.

Idag har vi fixat motorn och imorgon kan vi ge oss av mot Göteborg där vi ska träffa några vänner som vi ska segla med. Det ska bli kul, det är jättetråkigt väder och tråkigt att inte kunna komma vidare men så är det på sjön.

Ska försöka blogga snart igen så vi hoppas att motorn orkar de 40 distansen till Göteborg.

Ha det så bra!

Sjötorp

Hejsan!

Nu sitter jag här i båten och ska strax gå och lägga mig. Just nu är vi i Sjötorp som ligger precis vid Vänern. På fredag hoppas vi vara i Göteborg där vi ska träffa ett par vänner till. Just nu åker vi ensamma och det är precis lika mysigt som att åka med kompisar.

Oj, vad konstiga mina inlägg har blivit nu, ska försöka skriva lite bättre när vi kommer hem. Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga mer om vår resa.

Så nu tror jag att jag ska gå och lägga mig.

Nu är vi i Motala

Hejsan!

Usch, det här med att uppdatera går inte så bra! Det är svårt att få tid till det nu när det är så mycket här på sjön. Sen jag senast skrev har vi anlänt till Göta Kanal, lärt oss slussa och kört ut våra släktingar som följde med oss i ett par dagar. De ersattes snabbt med en barndomskamrat till pappa och han fru. De steg på i Berg. Att slussa har gått jättebra hittills:-D Igår skulle vi passera en bro men fick ingen kontakt med han som öppnade och stängde broarna. Då insåg vi att broarna stängde klockan sex och inte klockan åtta som vi trodde. Så vi la oss på kanten av kanalen. Det var faktiskt inte alls så dumt, vattnet var varmt och vi hade kul. Samma dag hade vi föresten stannat till i Ljungsbro och besökt Cloetta. Det är en chokladfabrik och mycket choklad ja, det hade de. Så på kvällen hade vi i alla fall inte brist på det. Just nu är vi i Motala och det verkar bra här.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska skriva, så jag säger nog tack och adjö för den här gången, vi hörs snart igen!

Ute på sjön

Hejsan!

Nu har vi seglat ett par dagar och det har varit jättemysigt. Just nu ligger vi i Stegeborg som ligger strax före Göta Kanals mynning. Idag tror vi att vi kommer gå till Söderköping som bara ligger en kort bit här ifrån. Idag ska vi också slussa för första gången på ett tag och det blir spännande:-D Vi har varit i Trosa, Sågviken och en ö som heter Broken.

Det här inlägget blev inte så bra, är lite svårt att skriva när man inte vet vad man gör. Jag ska i af försöka blogga snart igen.

Snart åker vi...

Hejsan!

Det blev så att vi åker på långsemester idag, så just nu är det väldigt stressigt när det gäller packning mm.

Igår hände inte mycket, vi var mest hemma. På eftermiddagen spelade jag Fifa 10 med Jacob. I min första match vann jag med 4-2 och i den andra med 8-1. Sen åkte vi upp på stan med mamma för att låna böcker inför båtresan. På kvällen var vi i båten och packade in en del prylar som vi ska ha med oss.

Idag har jag bara varit hemma och packat och sånt. Just det, har jag berättat vart vi ska? Nej, tror inte det. Vi ska gå Göta Kanal och sedan segla på västkusten. Om vi hinner åker vi eventuellt upp till Norge i ett par dagar. Sedan efter fyra veckor lämnar vi båten på västkusten och åker hem. Nästa år kommer vi tillbaka och seglar hem henne till Nynäs igen via Danmark. Vi har aldrig seglat Göta Kanal tidigare, och jag tror att det kommer bli jätteroligt! Jag kommer försöka blogga så mycket jag kan från pappas dator i båten, men de inläggen kommer kanske inte bli så jättebra eftersom det varken finns tal eller punktdisplay på den datorn.

Men nu hinner jag inte skriva mer, vi hörs ute på sjön!

En rolig tradition

Hejsan!

Igår på förmiddagen var jag, Jacob och pappa inne i Handen och köpte båtgrejer. Senare på kvällen fick vi gäster, en arbetskamrat till pappa med familj. Vi grillade kött och hade trevligt.

Idag på förmiddagen var jag hemma, pysslade runt lite och pratade med Vickan i telefon. Vid tre kom Tina (min kompanjonlärare i skolan) och hämtade mig. Varje sommar går vi ut till Knappelskär på Lövhagen med Tinas hund Milla. Detta har vi gjort i flera år nu, så det har blivit lite av en tradition. När vi kom dit var det en del folk men efter ett par timmar hade nästan alla gått och det var skönt:D Vi fikade och jag fick en födelsedagspresent av henne. Det var en parfym som luktade jättegott och jordgubbste. Jag blev jätteglad! Tina hade skrivit ett jättebra rim till också som jag tyvärr inte kommer ihåg just nu. Efter fikat schamponerade vi Milla, och det var inte helt lätt vill jag lova, men tillslut gick det även fast hon rullade sig i sanden typ fem sekunder efter att vi var klara. Sen badade jag och Tina också. Det var jättevarmt i vattnet, kanske 21-22 grader. Sedan bytte vi om och åkte hem. När jag kom hem skjutsade Tina Jacob och mig en bit till båten. Där fick vi hjälpa mamma och pappa med lite allt möjligt. Det är mycket båt just nu eftersom vi åker på fredag eller på lördag.

Men nu måste jag sluta, ska äta middag snart och sen jordgubbar, mums!:-D

Helgen som varit

Hejsan!

Nu känns det faktiskt att det är sommar så varmt som det är ute nu! Sen min födelsedag i torsdags har jag hunnit bada, hoppa studsmatta och varit ute på sjön.

På förmiddagen i fredags och en bit av eftermiddagen var jag med Jacob och vi hade kul. Vi badade fast det var iskaaaallt och det var inte skönt vill jag lova;) På eftermiddagen åkte hela familjen ut med Tettina till Lacka. Där träffade vi också våra andra kompisar som vi ofta träffar på sjön.

På lördagen åkte vi till Fifång, i bit från Lacka. Jag badade inte så mycket den dagen, kände inte för det. Senare på kvällen grillade vi alla tillsammans på berget.

Igår kom vi iväg någon gång efter lunch. Vi stannade precis innan vi kom hem och skulle tömma septitanken men maskinen funkade inte. Efter ett antal telefonsamtal och nästan en timmes väntan gav vi upp och åkte hem. Vi var hemma vid sex-tiden ungefär. Jacob och jag hoppade studsmatta med både mamma och pappa och sen badade vi. Det var lika kallt som i fredags, så det blev ett väldigt snabbt dopp! På kvällen åt vi pizza och sen tittade vi på VM-finalen. Heja Spanien!

Idag har jag bara varit hemma och haft en lååång telefonkonversation med Vickan. Vi typ flummade och testade en massa nya saker på mobilerna tills Vickan råkade göra så att hon måste slå pukkoden, och då kände vi att vi ”borde ge upp det här projektet nu.” ;-D

Sen har jag inte hittat på något mer sen sist så tack och adjö för idag:D

13 år!

Hejsan!

Idag fyller jag år för er som inte visste det. Jag har haft en jätterolig födelsedag med några av släkten och min familj.

Mamma, pappa och Jacob väckte mig på morgonen med presenter och frukost. Jag fick en jättefin handväska av Jacob och en bok av mamma och pappa. Sen fick jag ett papper på vilket det stod hur jag skulle göra för att hitta min tredje present. Jag följde instruktionerna ut ur huset. Sedan fick jag gå rakt fram och leta efter det som var min present. Det var en studsmatta! Kanon, jag som alltid gillat att hoppa:-D Sen åkte mamma till jobbet och Jacob och jag åt frukost och hoppade studsmatta. Vi badade också flera gånger vid bryggan för det var så varmt ute. Vid tre kom mamma hem och vi började laga mat för middagen på kvällen. Farmor och Karl-Erik kom. Mormor kom också och mammas syster Lena och hennes familj. Av Farmor och Karl-Erik fick jag en klänning och ett löfte om att de skulle betala en ridväst så fort jag skaffar en i höst då ridsäsongen börjar igen. Av mormor fick jag två nya länkar till mitt armband, ett midjeskärp och ett armband med nitar på. Av Lena och de fick jag ett halsband, en ring, ett par örhängen och en nyckelring. Till middag åt vi kycklingspett med pitabröd och grönsaker till. Det var jättegott och inte allt för komplicerat. Till efterrätt fick vi jordgubbstårta, en tradition. Sen hoppade Jacob och jag studsmatta och de flesta gick ner till bryggan. När de kom tillbaka var det dags att åka hem.

Jag tycker verkligen att jag har haft en rolig födelsedag och jag längtar redan till nästa;D

Ha det!

Spelning i Östhammar

Hejsan!

Förlåt att jag har varit dålig på att uppdatera men jag var jättetrött i söndags och satt uppe igår och spelade spel med Vickan.

I söndags var Fredrika, Sanna, Vickan, Jacob och jag på Gröna Lund. Det var jättevarmt men roligt. Alla åkte inte samma saker samtidigt men Jacob och jag åkte Jetline, Flygande Mattan, Slänggungan, Vilda Musen, Popexpressen, Extreem och Insane. Jag hade aldrig åkt Extreem eller Insane förut men det var roligt:-D Vi orkade inte se Eclipse på kvällen för vi var för trötta, lite synd men vi tittade på film hemma hos oss.

Igår var det en riktigt slappardag då vi bara var hemma och tog det lugnt. Vickan och jag satt och spelade Q9 (ett dataspel) i flera timmar och tillslut klarade vi ut det efter mycket om och men. På kvällen badade vi vid bryggan och det var kallt men roligt. Vickan och jag hade vattenkrig igen;)

Idag har Next G spelat i Östhammar. Vi åkte tidigt i morse och kom hem alldeles nyss. Vickans pappa kom och hämtade henne så nu känns det lite tomt:-( Spelningen gick bra, publiken applåderade mycket och det var roligt:D Sen tittade vi lite på Zilla och Totte innan vi åkte hem.

Det var nog allt för den här gången=) Kommer inte göra något imorgon men kanske på torsdag;-D

Blindstyret mot blindstyret

Hejsan!

Nu är jag hemma igen och just nu sitter jag vid datorn och bakom mig sitter Vickan. Vi har hunnit med mycket sen sist.

Vi tog det mest lugnt under de dagarna vi var i Söderhamn, och igår åkte vi ner till Nynäs igen. Vi kom fram på kvällen. Vickan hann nätt och jämt packa upp för än vi gick ner till bryggan. Därifrån tog vi Båtilia till Yttre gården inte så långt här ifrån. Där åt vi picknick badade och hade det mysigt. Vickan och jag skulle egentligen inte bada men det råkade bli så. Vi skulle bara känna på vattnet och sen kastade jag en sten så att Vickan blev blöt. Sen gjorde hon samma sak tillbaka och sen var det igång. Vi smög på varandra på typ två meters avstånd som de blindstyren vi är;) Efter det var vi redan så blöta att vi doppade oss i alla fall. När vi kom hem lyssnade jag och Vickan på fotboll, stackars Ghana:-(

Idag var vi tvungna att gå upp tidigt eftersom Next G skulle spela i Nynäs och sound checken var redan klockan halv tio. Klockan tolv var konserten och den gick ganska bra frånsett att ljudet inte var det bästa. Jag sjöng solo på  Jag är inte rädd och Lyckliga mig. Jag var hes men det gick bra:D Sedan åt vi lunch tillsammans allihop. När vi nästan hade ätit klart var det godisregn. Det var så mycket att till och med Vickan och jag kunde få tag på en hel del. Vickan fyllde hela väskan och Jacob plockade också en hel del så godis har vi så det räcker ett tag framöver.

När godisregnet var över gick nästan alla ner till Hamnvik och badade. Det var ganska varmt i vattnet så man kunde vara i rätt länge. Vid fyra åkte vi tillbaka hem till oss. Vickan, jag och Jacob åt godis och lyssnade på fotboll. Sedan fick vi grillade hamburgare till middag, mums.

Imorgon ska vi till Grönan och det blir skoj det:-D

/Lollo<3

P.S. Ni måste hålla med om att jag var snäll som lånade ut min dator till Lollo när hon var hos mig..? Så att ni blev lite uppdaterade ;)

Apropå bananer och brödrostar föresten ... visst håller ni med om att jag var tvungen att hämnas på Lollo när hon skvätte isvatten på mig? Jag hade ju kunnat förfrysa om tummarna eller något och det hade ju inte vart särskilt kul om ni frågar mig …

Jaja, jag har väl inget intressant att skriva så då är det lika bra att jag slutar innan Lollo dampar på att jag skriver för långt.